Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the uncanny-automator domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the bp-custom-order-status domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the uncanny-automator-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Wymagania egzaminacyjne | Róża Wiatrów
Wymagania egzaminacyjne

Wymagania egzaminacyjne na stopień żeglarza jachtowego

Egzamin Państwowy na stopień żeglarza jachtowego składa się z dwóch części, sprawdzenia wiedzy teoretycznej, oraz praktycznej.

Egzamin praktyczny

Egzamin praktyczny obejmuje:

  • Umiejętność manewrowania
  • Manewry pod żaglami
  • Manewry na jachcie na silniku
  • Zakres wymagań
  • Definicje i interpretacje
  • Uwagi końcowe

Egzamin teoretyczny

————————————
Opis przebiegu poszczególnych części egzaminu

Egzamin praktyczny

 

1. Egzamin praktyczny obejmuje:

  • manewrowanie jachtem pod żaglami,
  • manewrowanie jachtem na silniku,
  • umiejętność kierowania załogą,
  • pracę w charakterze członka załogi,
  • umiejętności z zakresu prac bosmańskich.

2. Umiejętność manewrowania:

  • manewry pod żaglami na jachcie typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5 m,
  • manewry na silniku na jachcie typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m,
  • egzamin można przeprowadzić przy sile wiatru (1-5) B, na akwenie manewrowym z dostępnym pomostem pozwalającym w pełni wykonać zadania egzaminacyjne, wyposażonym w sprawne urządzenia cumownicze i dostępną boję manewrową.

3. Manewry pod żaglami:

3.1     Manewry podstawowe:

  • zwrot przez sztag,
  • zwrot przez rufę,
  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,
  • alarm „człowiek za burtą”.

3.2     Manewry dodatkowe:

  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • stawanie na kotwicy,
  • zejście z kotwicy,
  • stawanie w dryf.

4. Manewry na jachcie na silniku:

4.1     manewry podstawowe

  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,
  • alarm „człowiek za burtą”.

4.2     manewry pomocnicze:

  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • holowanie jachtu.

5. Zakres wymagań

5.1     Egzamin z manewrowania jachtem:
a) manewrowanie jachtem pod żaglami

  • zdający wykonuje na jachcie pod żaglami minimum wszystkie manewry podstawowe wymienione w pkt. 3.1,
  • o ilości, kolejności i rodzaju manewrów decyduje Komisja Egzaminacyjna (KE),

b) manewrowanie jachtem na silniku

  • zdający wykonuje na jachcie minimum wszystkie manewry podstawowe wymienione w p.4.1.
  • o ilości, kolejności i rodzaju manewrów decyduje Komisja Egzaminacyjna (KE),

c) umiejętność kierowania załogą

  • zdający wykazuje na jachcie pod żaglami umiejętność: kierowania i planowania pracy załogi, wydawania komend i poleceń, egzekwowania ich wykonywania we właściwym momencie, podejmowania decyzji związanych z manewrowaniem i eksploatacją jachtu,

d) praca w charakterze członka załogi

  • zdający wykazuje na jachcie pod żaglami umiejętność: reagowania na przechyły jachtu (balastowanie) bez polecenia prowadzącego, prowadzenia foka w stosunku do kierunku wiatru i ustawienia grota, prawidłowego wykonywania poleceń prowadzącego jacht, prawidłowego odpowiadania na komendy.

5.2     Egzamin z prac bosmańskich:

  • zdający wykazuje umiejętność wiązania 12 wymaganych węzłów oraz usuwania prostych usterek i awarii kadłuba i takielunku.

6. Definicje i interpretacje

6.1     Osoba zdająca egzamin z manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku powinna samodzielnie sterować jachtem.
6.2     Brak komend i poleceń wydawanych załodze przez zdającego egzamin może być traktowane jako brak umiejętności z zakresu kierowania pracą załogi.
6.3     Przez właściwe wykonanie komend i poleceń rozumie się także umiejętność samodzielnego wykonania wszystkich czynności, których wymaga manewrowanie danym jachtem.
6.4     Za prawidłowe wykonanie manewrów pod żaglami uważa się:
a) zwrot przez sztag:

  • jacht zmienił hals podczas przechodzenia linii wiatru dziobem z zachowaniem zdolności manewrowej w ciągłej, nieprzerwanej cyrkulacji, z kursu ostry bajdewind na kurs ostry bajdewind przeciwnego halsu,

b) zwrot rzez rufę:

  • jacht zmienił hals podczas przechodzenia linii wiatru rufa w ciągłej, nieprzerwanej cyrkulacji, z kursu pełny baksztag na kurs pełny baksztag przeciwnego halsu,

c) odejście od nabrzeża:

  • jacht odszedł od nabrzeża przy pomocy żagli i popłynął na zadanym halsie,

d) dojście do nabrzeża:

  • jacht doszedł przy pomocy żagli we wskazane przez KE miejsce i zacumował w określony przez nią sposób,

e) alarm „człowiek za burtą”:

  • ogłoszono alarm, wyznaczono obserwatora, podano środki ratunkowe po nawietrznej „człowieka za burtą”,
  • podejście do „człowieka za burtą” odbyło się na żaglach, na kursie bajdewind, właściwą burtą z prędkością ok. 1 węzła ( ok. 0.5 m/s), w czasie nie dłuższym niż 3 minuty,
  • wyznaczono odpowiednio wcześnie osoby do podjęcia „człowieka za burtą” i w zależności od konstrukcji jachtu podjęto go z wody na pokład,
  • udzielono „człowiekowi” niezbędnej pomocy,
  • utrzymano zdolność manewrową jachtu przez cały czas manewru.

f) dojście do boi:

  • jacht zatrzymał się w linii wiatru, w odległości skutecznego zasięgu bosaka, a boja znajduje się przed dziobem lub przy burcie do wysokości want przedniego masztu,
  • zacumowano jacht przy zrzuconym lub zrolowanym foku,

g) odejście od boi:

  • jacht po postawieniu żagli i oddaniu cumy dziobowej odszedł od boi na zadanym halsie,

h) stawanie na kotwicy:

  • sklarowano kotwicę i przygotowano dostateczną długość liny kotwicznej, rzucono kotwicę przy nieznacznym posuwaniu się jachtu do przodu w linii wiatru z jednoczesną cyrkulacją, lub po rozpoczęciu biegu wstecznego,
  • zrzucono lub zrolowano foka, w razie konieczności podczas dryfu jachtu w linii wiatru luzowano linę kotwiczna,

i) zejście z kotwicy:

  • po wyrwaniu kotwicy jacht odszedł na zadany hals,
  • dokonano klaru kotwicy i liny kotwicznej.

j) stawanie w dryf:

  • podczas kursu bajdewind bez luzowania wybranego foka nastąpiło przejście dziobem linii wiatru, ustawiono jacht burtą do wiatru, płetwę steru wyłożono na burtę nawietrzna i utrzymano jacht w dryfie.

6.5     Za prawidłowe wykonanie manewrów na silniku uważa się:
a) odejście od nabrzeża

– jacht odszedł na zadany kurs,

b) dojście do nabrzeża

– jacht zatrzymał się we wskazanym przez KE miejscu,

c) dojście do boi

– jacht zatrzymał się w linii wiatru, w odległości skutecznego zasięgu bosaka, a boja znajduje sie przed dziobem lub przy burcie do wysokości want przedniego masztu,
– zacumowano jacht i wyłączono napęd,

d) odejście od boi

– jacht po uruchomieniu silnika i oddaniu cumy odszedł od boi na zadany kurs,

e) holowanie pojedynczego jachtu

– na jachcie sklarowano i zamocowano hol, prawidłowo go podano i przeprowadzono zespół holowniczy we wskazane miejsce,

g) alarm „człowiek za burtą”

– jacht zatrzymał się prawidłową burtą przy człowieku, a następnie wyciągnięto człowieka w odpowiednim do tego miejscu jachtu na jego pokład.

6.6     Obowiązuje znajomość 12 węzłów, m.in.: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, buchta, ósemkowy;

6.7      Kryteria ocen:

  • 5 – bardzo dobry – zdający wykonuje manewry pod żaglami lub na silniku w sposób bezpieczny i skuteczny, powtarzalny i pewny, bez poprawek, potrafi kierować załogą w sposób zdecydowany,
  • 4 – dobry – zdający wykonuje manewry w sposób bezpieczny i skuteczny bez poprawek, potrafi kierować załogą,
  • 3 – dostateczny – zdający wykonuje manewry pod żaglami lub na silniku w sposób bezpieczny i skuteczny z poprawkami, potrafi kierować załogą w stopniu wystarczającym,
  • 2 – niedostateczny – (ocena nie zaliczająca egzaminu) – zdający nie potrafi wykonać w sposób bezpieczny i skuteczny manewrów, nie potrafi kierować załogą,
    – ze względu na bezpieczeństwo załogi lub jachtu zdającemu została odebrana komenda podczas egzaminu.

7. Uwagi końcowe

7.1     Przed egzaminem praktycznym KE powinna zapoznać zdających z niniejszymi wytycznymi, a po jego zakończeniu – omówić wyniki (szczególnie w przypadku ocen niedostatecznych).
7.2     KE ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w czasie trwania egzaminu.
7.3     Na życzenie zdającego, KE powinna umożliwić mu zapoznanie się, w czasie paru minut, z własnościami żeglugowymi jachtu.
7.4     Jeżeli KE uzna, że wykonywany manewr zagraża bezpieczeństwu załogi lub jachtu, powinna odebrać zdającemu komendę, co oznacza ocenę niedostateczną.
7.5     KE decyduje o tym czy wykonany manewr był bezpieczny i skuteczny oraz o ocenie z egzaminu.
7.6     Droga przebyta przez jacht i liczba zwrotów może być, co najwyżej dwukrotnie większa od uznanej przez KE za niezbędne.
7.7     Osoba zdająca egzamin może wykonywany manewr przerwać i powtórzyć go od początku tylko raz.
7.8     Egzamin z manewru: alarm „człowiek za burtą” odbywa się na otwartym akwenie.

Egzamin teoretyczny

1. Egzamin teoretyczny obejmuje sprawdzenie wiadomości z następujących przedmiotów:

  • przepisy,
  • budowa jachtu,
  • teoria żeglowania,
  • locja śródlądowa,
  • meteorologia,
  • ratownictwo.

2. Część teoretyczna egzaminu na patent żeglarza jachtowego oraz sternika motorowodnego ma formę pisemną i składa się z testu jednokrotnego wyboru z 75 pytaniami przygotowanymi przez KE. Egzaminowany ma 90 minut na udzielenie odpowiedzi. Za pozytywny wynik egzaminu teoretycznego na patent żeglarza jachtowego oraz sternika motorowodnego uważa się uzyskanie 65 prawidłowych odpowiedzi w teście.