Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the uncanny-automator domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the bp-custom-order-status domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the uncanny-automator-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /storage/www/staging.roza.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Program szkolenia | Róża Wiatrów
Program szkolenia

Program szkolenia
———————–

PROGRAM SZKOLENIA NA STOPNIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO

Wiedza teoretyczna

    1. Przepisy
    2. Wiadomości o jachtach
    3. Teoria żeglowania
    4. Locja
    5. Ratownictwo
    6. Teoria manewrowania
    7. Meteorologia

Umiejętności praktyczne

    1. Praca załogi i bezpieczna eksploatacja jachtu
    2. Prace bosmańskie
    3. Manewry pod żaglami
    4. Manewry na silniku
    5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście

Normy i zalecenia

Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu żaglowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień.

Wiedza teoretyczna:

1. Przepisy

1.1     Wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
– wybrane definicje,
– prawo drogi,
– sygnały wzrokowe i dźwiękowe statków,
– znaki żeglugowe,
– ogólne przepisy bezpieczeństwa,
– wypadki i awarie – zasady postępowania,
– przepisy lokalne.
1.2     Elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich w tym przepisy portowe.
1.3     Etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
1.4     Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.

2. Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze

2.1     Rodzaje jachtów śródlądowych, podział ze względu na budowę i eksploatację.
2.2     Kategoria projektowa jachtu i warunki eksploatacji.
2.3     Nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego.
2.4     Małe statki, instrukcja dla właściciela – PN-EN ISO 10240.
2.5     Zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi.
2.6     Wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze, przeciwpożarowe, medyczne.
2.7     Zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.

3. Teoria żeglowania

3.1     Wiatr rzeczywisty i pozorny.
3.2     Kursy jachtu względem wiatru.
3.3     Siły działające na jacht.
3.4     Zawietrzność i nawietrzność jachtu.
3.5     Współpraca żagli.
3.6     Działanie miecza i steru.
3.7     Stateczność i pływalność jachtu.

4. Locja

4.1     Oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego.
– informacje o korycie rzeki,
– żegluga na rzece,
– oznakowanie szlaku,
– elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz.
4.2     Elementarne wiadomości o oznakowaniu wód morskich:
– oznakowanie nawigacyjne wód morskich (oznakowanie boczne, system IALA).

5. Ratownictwo

5.1     Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
– osobiste środki wypornościowe: rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
– inne środki bezpieczeństwa na jachcie śródlądowym,
– żegluga w trudnych warunkach pogodowych, przygotowanie jachtu i załogi,
– zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
– wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
– podstawy pomocy przed medycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
– zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.
5.2     Podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
– Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacji,
– ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa morskiego,
– sygnałowe środki ratownicze.

6. Teoria manewrowania

6.1     Zasady wykonywania manewrów żeglarskich pod żaglami i na silniku.
6.2     Umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu.
6.3     Znajomość podstawowych zasad techniki żeglowania w trudnych warunkach pogodowych.

7. Meteorologia

7.1     Podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforta.
7.2     Podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych.
7.3     Niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania.
7.4     Znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach.
7.5     Podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.

 

Umiejętności praktyczne

1. Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego

– taklowanie jachtu, klar jachtu,
– obsługa żagli (w tym sposoby refowania),
– obsługa osprzętu i podst. urządzeń na jachcie oraz związane z tym zasady bezpieczeństwa,
– zasady cumowania jachtu,
– umiejętność wiosłowania i pagajowania,
– obsługa silnika przyczepnego,
– umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
– przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym refowanie żagli.

2. Prace bosmańskie

– umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
– podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.

3. Manewry pod żaglami.
Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:

3.1     manewry podstawowe:
– zwrot przez sztag,
– zwrot przez rufę,
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm „człowiek za burta”.
3.2     manewry dodatkowe:
– stawanie w dryf,
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– stawanie na kotwicy,
– zejście z kotwicy,
– refowanie.

4. Manewry na silniku.
Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:

4.1     manewry podstawowe:
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm „człowiek za burtą”.
4.2     manewry dodatkowe:
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– holowanie pojedynczego jachtu.

5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.

Normy i zalecenia

1. Zaleca się, aby szkolenie praktyczne pod żaglami odbywało się w etapie początkowym na jachtach otwarto-pokładowych typu slup, a w etapie zaawansowanym na jachtach kabinowych typu slup.

2. Mając na uwadze program szkolenia zaleca się następującą normę czasu szkolenia:

2.1     – wiedza teoretyczna – 20 godz.
2.2     – umiejętności praktyczne – 80 godz.

Uwzględniając różne formy organizacji szkolenia praktycznego ustala się, aby czas szkolenia pojedynczej osoby za sterem jachtu nie był krótszy niż 20 godzin.

3. Zaleca się, aby podczas szkolenia wszystkie osoby przebywające na jachcie miały założone indywidualne środki wypornościowe, zgodne z obowiązującymi normami.